Allahu Ya Rabbi

Thursday, August 2, 2012

Rohaatul baal (ketenteraman jiwa)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته





Salam 13 Ramadhan (^^)\/
Salam fasa keampunan


Barangsiapa yang tidak tenteram dengan Allah nescaya dia tidak akan pernah tenteram dengan sesuatu yang lain!



A186
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.


Allah S.W.T adalah tumpuan ketenteraman orang-orang mu'min tempat mengadu bagi orang yang ta'at,kekasih seorang hamba yang abid. Barangsiapa yang tenteram dengan-NYA nescaya dia merasa senang dalam kehidupan,senang dengan keberadaannya,menikmati kelazatan hidup,kalbunya tenang, hatinya tenang,dadanya akan aman,terukir kecintaan kepada Allah di dalam hatinya.Asmaul Husna, lekt dalam ingatannya. 

Akhirnya,membangkitkan ketengannya dengan Tuhan Yang Maha Menciptakan,dan mencintai Allah Yang Maha Agung dan mendekatkan diri dengan Tuhan Yang Maha Mengetahui.

Perasaan dekat dengan Allah dai seorang hamba,menyebabkan dia merasa tenteram,senang dan gembira dengan penjagaan Allah terhadapnya.

Rasa tenteram dengan Allah :
1. tidak datang tanpa sebab
2. tidak diperoleh tanpa usaha

Akan tetapi merupakan buah dari ketaatan,dan hasil dari kecintaan. Barangsiapa yang taat kepada Allah,melaksanakan perintahnya,menjauhi larangannya, dan jujur dalam kecintaan kepadanya, ia akan merasakan kedekatan kepada Allah, dan senang bermunajat kepadaNYA.






nasuha ^^\/

No comments:

Post a Comment