Monday, February 14, 2011

Sambutlah salam Maulidurrasul....

                                                 Assalamualaikum w.b.t...
Selamat pagi,selamat petang dan selamat malam! Hehe, aq hari ni sangat gembira sebab Maulidurrasul..Ya Allah, gembiranya dalam hati! Alhamdulillah!Well,adakah anda gembira...? sedih...? blurr...? dunno...? hahaha,jangan begitu deh! Maulidurrasul nie..semangat sikit!

Semalam aq sembang2 dengan kazen2 aq bha(including my kazen yang kecik2)..aq say ar,salam maulidurrasul! haha..BLANK! ok2,I know I know!.....x TAU APA ITU MAULIDURRASUL..? 

Jap..jap..jap...
(i'm searching....,sambil bernasyid ya nabi salam mualaika..ya rasul salam mualaika..)
**ok!, i got it!**

First,kena tau yang ni dulu...
Maulidurrasul = kelahiran rasul
Iaitu pada: 12 rabiul awal
Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.

Second,tambah lagi...
Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. 
***bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.
***Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.

third,ayoh bersama kita...
meraikan hari maulidurrasul pada hari ini!! 





kita berarak seperti mereka..
berarak dengan penuh kesyukuran dan semangat!
contohi mereka....





***** jom TGOK  bersama......*****









   P/s: selamat menyambut hari maulidurrasul semua khasnya kepada family 
          tercinta ku! 
                             (1) EN.MA'RUF BIN LIUN
                             (2) PN.NORLELA BINTI TOHID
                             (3) MOHD.IQBAL BIN MA'RUF
                             (4) MOHD.KHALIQ NUR BIN MA'RUF






         
                         

Kini, baruku tahu.....

Assalamualaikum..
Hari ni, betul2 aq tak tahu hari apa..
Honestly,rasa macam hari biasa jew!
But,bila ada org yang aq  sangat sayang(guruku) sms hari ni adalah tarikh velebtine day....huh!
So,try ar search kat internet..wassup..??
Heh,ni yang aq dapat!


VALENTINE’S Day atau ‘Hari Kekasih’  ialah hari di mana dua orang yang berkasih sayang atau sepasang kekasih yang bercinta meraikan percintaan dan kasih sayang. Budaya ini disambut setiap tahun pada 14 Februari.


Golongan remaja adalah golongan yang sering kali dikaitkan dengan soal percintaan. Cuma lumrahnya mereka mudah terikut-ikut serta taksub dengan pengaruh yang dibawa oleh orang-orang barat.


Alkisahnya....


Valentine adalah nama bagi seorang paderi Kristian yang giat menyebarkan agama tersebut di Rom ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Pada masa pemerintahannya, Claudius II telah memenjarakan orang-orang Kristian kerana mengamalkan agama yang bertentangan dengan agamanya. Oleh kerana Valentine seorang penyebar agama Kristian, beliau juga telah ditangkap dan diseksa di dalam penjara.


Walaupun berada dalam penjara, Valentine tetap berusaha mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara melepaskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Raja Rom dan beliau diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari.


Valentine bagi penganut agama Kristian adalah lambang kasih sayang sejati di antara seorang hamba dengan tuhannya dan dengan sesama manusia. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ‘From your Valentine’ (Daripada Valentinemu).


Berdasarkan penerangan di atas, adalah jelas bahawa tidak ada istilah Hari Kekasih atau Valentine’s Day dalam Islam. Hakikatnya, adalah tidak boleh orang-orang Islam menyertainya kerana hari tersebut adalah hari perayaan bagi orang-orang Kristian.


Kita sebagai orang yang beragama Islam..memang patut dan wajib ingat...
dalam Islam ada 3 kategori kasih:


        (1) kasih Pencipta (Allah Subhanahu wataala) kepada hamba-Nya
        (2) kasih hamba kepada Pencipta
        (3) kasih makhluk sesama makhluk


Cukup jelas sudah di dalam Al-Quran :


“Dan (Dialah) yang menyatupadukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di muka bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatupadukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka.” (Surah Al-Anfaal: 63).


Ayuh!!!...celiklah wahai saudara seISLAMku...
mari kita BOIKOT VELENTINE DAY!!


KHASNYA buat kaum remaja..
tak payahlah anda meraikannnya..tak da maknanya semua tu..nak bercinta..?boleh..tapi bercintalah dulu kepada tuhan yang mncipatakan kita ni..
ok..??yang boleh mnerimanya..aq doakan semoga anda sntiasa dpermudahkan jalan..dan yang masih tak dapat nak terima kenyataan ini...semoga anda dberi hidayah olehNYA! 


sebelum tu baca lagi ni....
Bagaimana mengarah hala tuju percintaan..?
Rasulullah ada menyebutkan glongan yang akan mndapat lembayung Allah ialah:


Pemuda atau remaja yang sentiasa beribadat kepada Allah tidak kira pagi,    petang, siang atau malam; seorang laki-laki apabila diajak oleh perempuan yang cantik jelita dan kaya raya untuk melakukan maksiat, dia menolak kerana takutkan Allah.


*****hayati*****


p/s: bersyukur lah kita pada Allah kerana Dia telah meminjamkan kita hati dan perasaan...jagalah ia selagi Allah tidak mengambilnya lagi..lindungi hati kita pada sesuatu yang boleh mnjadikan diri kita seorang yang betul2 sayang pada diri sendiri..curahkan perasaan kasih sayang pada tempat dan waktu yang betul.Sesungguhnya kasih dan cinta yang paling hakiki tu hanya lah pada Allah taala...Ya Allah,kau pimpinlah hatiku ini Ya Allah.


Tanya pada diri: Keluarga anda sudah diberi kasih sayangnya..?



دارلينج اللهم
انا احب الله




Saturday, February 12, 2011

My dear beloved friends...

Salam rindu buat anda semua..
terutama sekali kepada Quzalina P.P.N Asing,Amalina Ishak,Nur Amalina Syakinah A.Latip,Nadrah Jawahir Johari,Emira Mohd Zaini,Norafizah Rajion,Dayang Nur Syahirah Rashid,Nursyamyra Shafikah Said,dan Nadhirah Nasyitah A.Aziz
Mengenali kamu adalah satu saat yg amat berharga dlm hidup aq..Tak ada teman yg sehebat kalian.Kalianlah teman aq seadanya..mnerima aq dgn seadanya..terima kasih aq ucapkan..

Mgimbau kmbali suatu ktika dulu..dlm tahun 2007, pada tahun itu aq sda mngenali Quzalina(quzz). Bnyk benda aq sda buat dgn si Quzz ni..mkn,minum,tidur,sembang! puas..nangisz+ketawa+sedih+kecewa+marah..pokoknya semua prasaan aq ni..quza sntiasa bersama..haha..beruntung sungguh aq dpt kawan sehebat dia..ko lah Quza teman rapat aq selamanya..keakraban kita sda dihidu oleh kwn2 lain d SEMAI..bukan d kalangan put3 sja..tapi,putra juga sda tau bha..prsahabtn kita prnah d uji..dlm program KBT09. Mcm2 soalan kena tanya..syukur! kita..WELL DONE! huhu..bangga+gembira..kalo mo say pasal ko...mmg tak akan habisz ni..apapun..jnji kita..KITA ADIK BERADIK!!!(mc ingat ka lagi..??)>hehe

Amalina Syakinah..(len), i mis u so much! hehe..byk knangan kita ni! hehe..especialy pasal..???TUT..hahah..ADVICE+MOTIVASI  ko bg kat aq..tq sangat! tak tau nak balas guna apa..? ALLAH jak lah yang balasz...hehe len,seorg yang keras kepala+degil juga.kuat marah..x adala sgt! tapi..cepat panasz..YA! hehe..hope friendship tetap utuh d jiwa! Amalina Ishak!!!!(ama) hang jgn marah kat aq lagi ah..??tobat dah ni....aq taw aq byk wat ko x leh duduk diam..PSYCHO! aq lah selalu..tp,kalo aq tak wat ko mcm tue..hang tak senyum..masam mncuka! itulah pasai..aq wat mcm tue..hehe..MISSION kita..? let it go...Nadrah Jawahir(nad), sora ko mmg sedap! onestly..erm,nak olah mcm na pasal ko..misteri sgt! secara halusnya..aq mc tak ngerti lagi ni..tapi pelik kan..! aq+ko..boleh together bha..share is better! huhu..CHEMISTRY IS FUN! remember that! ntahla..sooory,wat ko moody! hehe..x bes tgok ko moody..kanak2 ribena..ni,barrrulah! Emira(mimi),dari F1 g aq rapat ngan ko..haha,mstahil xda lgsung knangan yg ko ingat!P.U.G.U.t..IS URs...gaduh..? x pna oo ngan ko..hehe  apapun,berjalanlah tnpa hnti!sayang kamuu! Norafizah(peeja), teman yg slalu bawa news about korea..like2! seorg yg direct trus..ketawa ko paling aq ska..!makasih peeja! Dayang Nursyahirah(dai),sory first of all..mcm byk bha aq wat ko sedih..adeh,sandi bila ingat balik moment tue..satu2nya kwn yg undstndg! luv u! Nursyamyra Syafikah(pika), jga diri bek2 tau..jgn slh mkn ubat! kang bengkak smua..hahaha..bila dgn ko ni..hilang smua pdih d hati..adajak ko wat lawak kan..ketawa,ko la numbur satu...ajak jalan,bole aja d mulutmu nak!hahah.. Nadhirah Nasyitah(nadin), bincang2 about frenz ni..nemang tmpat ko ah..bg jak ma ko..for sure..nadin,jgn cepat bosan maa! jeis syg bget ma kawn! hehe..ingat mcm na lagi aq say aritu..?tp,last2 aq juga yg patah! ups!pdih luka d hati..ko PLKN bha now.PSV,part ni aq byk brkepit ma ko! hehe..stay up smpi jam 3..betul2 arh! tq bebenyak kasih la..
quzz

len


ama

nadin


pika

peeja
dai
mimi


Hopely,korang dpt bc apa yg aq tulis ni.aq x dpt tido ar..buka facebook bkn syok sgt pun! bgus g aq tulis smting yg boleh aq ingat kmbali! huhu! saat mg'oder' pizza hut! sgt aq suka..semua jadi setan bha..haha xda benda yg bole aq bg ngan kamu ni..doa jak la yg aq mmpu! all of u are my great..great..great friends!  Moga kita semua dapat keputusan SPM yang lulus dan cemerlang ! amiin..Ya Allah bantulah kami! Permudahkanla urusan kami dunia dan akhirat!....




~the end




Saatku mengenalinya...

PERMULAAN:
Maw buat Blog memang susah!Arrgh! Hahhahah..
Saat kebengongan mula menguasai diri..
Macam katak di bawah tempurung!.....??
Berjuta2 persoalan telah muncul di otak! apa ni...apa ni...???
Klik! Klik! Klik!
Backspace....
Klick! Klik! Klik!
Backspace....
Aiyaa..
Last2..try jak semua..kaji and selidik sndriri..hahah..alih2..ini la yang jadi...
Apala kunun..??

***

testing..testing..1,2,3...


~WELCOME TO MY BLOG!~