Allahu Ya Rabbi

Friday, July 20, 2012

pedih, untuk aku telan

Bismillah,
Assalamualaikum w.b.t







A214
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).
(Al-Baqarah 2:214)


Sungguh,
UJIAN itu manis. pecayalah !
Sebelum ujian itu menimpa aku, telah aku berusaha sebaik mungkin untuk  bersedia. Tapi ternyata, aku masih lemah dalam menjalani kehidupan yang sukar ini. Jelas aku sedar. Kalau tidak, kenapa ia jatuh berguguran?


Ya Allah,
Aku yang merasakan ujian itu. Walau ia sekecil itu namun pedihnya amat dalam sekali.
Sukarnya untuk aku bina semula semangat! Sukarnya untuk aku baikkan semula keadaan..
Kegembiraan aku, keaktifan aku, keriangan aku serta merta terhenti. 
Terhenti serta merta Ya Allah.. dan ia bertukar menjadi guguran air mata yang tiada penghujungNya.
1001 persoalan aku timbulkan! ahhh!
Ya Allah, adakah aku hambaMU yang sgt lemah. Lemah untuk menerima ujian kasih sayangMU?
Ya Allah, adakah aku yang tidak bersangka baik setiap kali ujian yang Engkau campakkan untukku?
Ya Allah, adakah aku hamba yang di awalnya lemah kelak di akhirnya menjadi seorang yang lebih matang dan bersyukur?

atau,
Aku hamba yang tidak REDHA akan qadha dan qadarMU?
Nauzubillah min zalik..
Astaghfirullah al-azim..
Maafkan aku Ya Allah.

Ya Allah kurniakanlah aku,
kesabaran yang tinggi untuk menhadap ujian-ujian yang akan mendatang. Semangat yang kental agar aku bisa tenang dan mneruskan semula kehidupan seperti orang lain.Keihklasan  menerima sesuatu yang akan  terjadi kerana Engkau sebaik-baik perancang.

Apakah hikmahnya ujianMU kali ini Ya Allah...







A027
Dan tiadalah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya sebagai ciptaan yang tidak mengandungi hikmah dan keadilan; yang demikian adalah sangkaan orang-orang yang kafir! Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang kafir itu dari azab neraka.
(Saad 38:27) 





Allah.. Allah.. Allah..moga aku terus kuat dalam menempuh ujian yang bakal tiba
kerna hidup ini adalah untuk menghadap ujian ..
dan bukanlah medan untuk bersenang-lenang.
Aamiin.




No comments:

Post a Comment