Tuesday, April 5, 2011

Hanya sebagai perkongsian..

Assalamualaikum w.b.t
Salam ukhwah dan salam satu malaysia buat antum semua..yg sedang mmbaca apa yg tertulis d blog saya ni..


Alhamdulillah! hari ini..saya mau berkongsi kpd kalian semua pasal sesuatu..tak tau lah nak bg tau ni pasal apa..tapi saya tetap nak bg tau  jugak..baru sbntar tadi,saya buka fb..time tu saya buka fb halaqah iman. saya bacalah apa yg dikongsikan dc2. sedang tekun mmbaca..ada 1 org(lelaki)  add saya..tak bole lah bg tau sepa..yg penting adala..
so..saya pun aprove la..tak lama kmudian tu..dia chat dgn saya..

tgok kat profile..mcm da kahwin..tapi, yala..kat fb..bukan bole pcaya sgt..org yg masih kapel pon bole letak "married"..ni kan pula yg btol2 da kahwin..hati saya ckp..lantak la..sndri punya pasal masing2..

Macam besa..hamba allah ni bagi salam. dengan hati yg ikhlas saya pon balas.x puas ati ni..nak tau jgak saper..?? tgok balik profile dia..subhanallah..sedang studi d JORDAN(URDUN)..dlm hati ni,msti orang yg pandai ni. 


masa chat..dia tanya la..umur.So,bg tau 18.baru abiez SPM. kalo org ,selalu tanya pa mcm rezut? brapa? ..so dia pon mcm tu jgak..heran gak..tgok gaya chat,mcm org yg blom berkahwin bha. x pa,teruzkan jak la..
saya pon satu la..x puas ati jgak..masya allah...!tanyalah juga.. anta,umur brapa? tgok dah kahwin..msti dlm lingkungan 20an or 30 an..

jawabnya,baru 22 tahun! ya allah..baru 22 tahun? biar btol..x kan dah kahwin..ya la..saya tanya untuk kepastian.subhanalllah,btul dia sda berkhwin. 

kami berchat pasal pengajian(dia ambik bidang syariah d cna)..tiba2, saya tanya pasal perkhwinan dia.
katanya,dia berkahwin msa usianya 20 tahun.bgitu juga istrinya( mean sama umurlah!).mereka kahwin atas kehendak dirinya sndri.sbnrnya dia sda myimpan perasaannya msa d sekolah lagi ( org bilang cnta dr jauh jer..).Dengar crita dri dia sendiri..dia dan isterinya mndapat keputusan spm 12A.Subhanallah! pandai sungguh pasangan ini.mnurutnya lagi,sbnrnya dia d sekolah dulu tdkla terlalu pndai..tapi,oleh kerana isterinya itu seorang yg pndai..dia mngambil  semngat isterinya dan berusaha bersungguh2 .alhamdulillah..itula hasilnya.sesudah itu,barula dia berinikah..hebatkan..?

isterinya sekarang d maktab..dan dia pula d jordan. masing2 berjauhan...x ker rindu tue..hehe..dia kata..hari2 dia bertelefon dgn isterinya..tapi..selalunya isteri dia la....yg kol..haha..sungguh bahagia bila dgr cerita dari dia ni..(bercinta after narried la ni...syoknya!) dia kata...niat dia kahwin awal..supaya elak zina.tak kiralah zina apa sekalipun..tak ker senang tu..bila rindu..kol jer..senang hati lagi. Tambahan lagi, dia nasihat..perempuan ni bagus kalo jadi guru. nnti kalo dah bersuami ada masa nak layan suami dan keluarga..

andai kata lah..hamba allah ni tak kahwin lagi..x ker zina nama dia tuh..hamba allah ni cakap kira macam ni la

"kalo rindu,kol jer isteri"
"buat pa kol2 anak dara org..kalo blom kahwin! x manis!"

Subhanallah..x ker bes tu dpt suami mcm dia.moga allah mmbri kebahgian buat dia dn isteri..
sambungnya lagi..kalo wanita yg baik..akan dikurniakan lelaki yang baik..ingatlah jnji ALLAH!

jadi..pengajarannya di sini..

(1) kahwinlah,untuk mengelak zina
(2) kalo kita suka kat org tu..sebolehnya hnya allah jer yg tahu..sbb,Dia yg mntakdirkan segala..jodo d tgn Allah
(3) perempuan..carilah kerja yg bersesuaian!
(4) indahnya cnta..selepas kahwin..
(5) Allah akn kurniakan kita suami/isteri yg soleh/solehah..sekiranya kita juga soleh/solehah!

harap korang..boleh ambil iktibar dan pengajaran drpada perkongsian cerita saya ni..moga kalian d beri jodoh yang baik2..amiin! 
duluan dari saya,assalamualaikum


















agamaku,suci murni

2 comments: